KATEGORI: Inspiration

10 TIPS: BLIV EN BEDRE NETVÆRKER TIL NÆSTE EVENT

17. August 2023
Ditte Rønne Jakobsen

Netværksekspert Susie Lynge giver dig 10 gode tips til næste gang du skal netværke!

Kilde: Susie Lynge fra Netværks Akademiet

Der bruges bunker af tid på at netværke til forskellige netværksevents, foredrag, receptioner, gå-hjem-møder, konferencer osv.

De fleste er godt klar over, hvor vigtigt det er for karrieren og forretningen, at de plejer relationer og udvider deres netværk. Men det viser sig, at mange gør det i blinde. De aner faktisk ikke, hvad de personligt er rigtig gode til, eller hvad de kan blive bedre til, når det handler om netværk.

De møder op til netværksmøder, foredrag eller konferencer med hovedet under armen og gør som de plejer – uden at tænke det mindste over, at det er deres måde at være på, der afgør, om de kommer hjem med et stærkere netværk.

Måske kan du selv genkende situationer, hvor du faktisk kun fik talt med dem, du allerede kendte i forvejen?

Eller bare endte med at stå og panikke lidt ovre ved småkagerne og ikke fik taget kontakt til nogen, fordi det bare føltes for akavet og slet ikke er dig?

Det kan også være, du mere er typen, der nemt kaster dig ud i nye bekendtskaber, men opdager du får for lidt ud af de mange forskellige kontakter og ofte glemmer at få fulgt op bagefter.

Her er 10 gode råd, der sikrer at du bliver en bedre netværker til næste event (og til sidst er der en tjekliste):

1. BESLUT DIG INDEN DU ANKOMMER

Hvad vil du gerne opnå ved at netværke? Har du brug for specifikke kontakter, oplysninger om et særligt emne, et møde, sparring eller blot at udvide dit netværk?

2. VÆR GAVMILD – DEL UD

Netværk handler om både ”give and take”. En dygtig netværker starter med at forsøge at gøre en forskel for andre. Så vær opmærksom på at dele ud af din viden, dine erfaringer, dine kontakter m.m. Din hjælpsomhed vil gøre, at andre gerne vil anbefale dig, samarbejde med dig eller dele deres viden med dig. Netværk er drevet af en slags ”relationsøkonomi”, der ikke betyder noget for noget, men en balance, hvor det handler om, at begge parter oplever kontakten skaber en værdi.

3. HAV EN KORT ELEVATORTALE KLAR PÅ FORHÅND, NÅR DU MØDER NYE MENNESKER

Din elevatortale bør kun tage ca. 60 sek. Her skal du fortælle, hvem du er,
hvor du kommer fra, hvad du arbejder med, og hvad du særligt kan lide at hjælpe andre med eller er optaget af. Når man får en fornemmelse af, hvad du brænder for, så husker man dig bedre. Slut gerne din elevatortale med et åbent spørgsmål, der inviterer til samtale.

Klik her for at læse, hvordan du laver en god elevatortale.

4. SÆT DIG ET MÅL FOR HVOR MANGE, DU VIL NETVÆRKE MED

Hvis du bliver nervøs ved tanken om at skulle netværke med nye
mennesker, så sæt dig et realistisk mål, når du deltager i forskellige ting. Målet kunne f.eks. være, at du skal netværke med mindst 2-3 personer, du ikke kender i forvejen. På den måde bliver det mere overkommeligt, end hvis du forventer alt for meget af dig selv.

5. VÆR TILGÆNGELIG

Få øjenkontakt med folk og smil til dem. Øjenkontakt signalerer ”Jeg har set dig” og nedbryder den første barriere ved et møde. Når vi smiler viser vi imødekommenhed, åbenhed og venlighed. Stil dig IKKE i en lukket gruppe af kollegaer eller sammen med dem du allerede kender. Skub dig selv ud af komfortzonen.

6. STIL ÅBNE SPØRGSMÅL

Stil spørgsmål, der ikke bare kan besvares med et ja eller nej. Stil åbne spørgsmål, som starter med ”Hvad”, ”hvor”, ”hvordan” osv.

Eksempler:

”I virksomheder som jeres, hvordan gør I…?”

”Hvad går dit arbejde ud på?”

“Hvilken tendens ser du inden for…?”

7. GI´ DIT VISITKORT

Hav dit visitkort parat, så du kan dele det med dem, du snakker med. Spørg direkte efter en snak. ”Skal vi ikke lige udveksle visitkort?”. Det er en opfordring til at følge op, og husker dig på, hvem du har snakket med når du kommer hjem. Opfølgningen er afgørende for at jeres relation kan udvikle sig, og I kan få glæde af at være i hinandens netværk.

8. INVITER ANDRE MED I SAMTALEN

Vær opmærksom på, om der er andre i nærheden, der står alene, som du kan invitere med ind i samtalen. Introducer dem til, hvad I snakker om, så de føler sig velkomne og inviteret til at deltage i snakken. F.eks. ”Vi står lige og snakker om… hvad tænker du om…?”

9. AFSLUT SAMTALEN ELEGANT

Undgå at blive ”fanget” for længe i en samtale, så du ikke får netværket med flere forskellige. Afslut samtalen høfligt. Anerkend den anden for en spændende snak og sig f.eks. ”Det var rigtig hyggeligt at møde dig – jeg skal lige nå at hilse på et par andre” eller bed om hjælp f.eks. ”Er der nogen her, som du synes, jeg også skal nå at hilse på?”

10. FØLG OP

Følg op på kontakten inden for én uge. F.eks. via LinkedIn eller en mail
med en personlig hilsen.

Start eksempelvis med ”Det var hyggeligt at møde dig…”
og slut gerne beskeden åbent “Kan jeg hjælpe dig med noget, er du velkommen”.

Vær bevidst om at netværk tager tid at udvikle og kræver, at man plejer det.

Tænk i at lægge et netværksbudget, hvor du sætter tid af til løbende at tage små initiativer til at pleje og udvikle dine relationer.

Øv dig i at følge de 10 netværksråd. Der skal træning til. Men jo mere bevidst og strategisk du netværker – jo stærkere netværk opbygger du, og jo hurtigere vil du opleve ”return of investment”.

TJEKLISTE!

For at sikre at du rykker til dit næste arrangement, anbefaler vi, at du downloader Netværksakademiets simple tjekliste. Den indeholder alle de handlinger, du bør lave Før, Under og Efter dit næste arrangement.

Klik her for at downloade tjeklisten og modtage flere netværkstips fra os på mail

God fornøjelse!

Tak til Susie Lynge og Netværks Akademiet for vidensdeling – Du kan finde flere guides her https://netvaerksakademiet.dk/blog/

 
INDHENT TILBUD TIL DIT NÆSTE ARRANGEMENT? – UDFYLD FORMULAREN, SÅ KONTAKTER VI DIG