Danske Konferencecentre tæller nu 104 partnere
Egentlig burde de slås om kunderne med næb og klør. Men partnerne i Danske Konferencecentre hjælper hinanden med sparring, udvikling og kunder til det optimale konferencested. Den unikke branchesammenslutning, der for første gang har rundet 100 partnere, har også fælles kvalitetsstandarder og markedsføring.
Det ser ud til at være beviset for den gamle talemåde: Enighed gør stærk. I hvert fald fortsætter sammenslutningen Danske Konferencecentre med at udvide partnerkredsen, der nu tæller ikke færre end 104 kursus- og konferencesteder i hele Danmark.
Kursus- og konferencesteder, der som udgangspunkt er konkurrenter i et hårdt marked, men som vurderer, at de får betydeligt mere ud af at samarbejde end af at kappes om kunderne.
“Vi har aldrig før været så mange partnere, og vi får stadigt flere. Vi oplever, at vores partnere gerne vil stå sammen om at udvikle endnu bedre tilbud, service og oplevelser til kunderne”, fortæller Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid, direktør i Danske Konferencecentre.
God kundeservice og god forretning
Og det kommer i høj grad kunderne til gode, at Severin Kursuscenter i Middelfart er partner i sam-menslutningen, vurderer direktør Tina Pedersen:
“Vi får flere forespørgsler, end vi har kapacitet til. Hvis vi ikke har plads, sender vi kunderne videre til Danske Konferencecentre, der så hjælper med at finde et egnet alternativ til deres arrangement. Kunderne oplever det som en god service, der sparer dem en masse tid,” forklarer hun.
Hoteldirektør på Rungstedgaard, Stine Gregersen har samme oplevelse:
“Når vi får en forespørgsel fra en kunde, bruger vi meget tid på at finde ud af, præcist hvad det er for et arrangement og dermed også, om Rungstedgaard er det helt rigtige sted at afholde det. Vi kan rigtig meget, men hvis vi kan se, at kundens arrangement egner sig bedre til nogle af vores kolleger i Danske Konferencecentre, så henviser vi dem hellere til deres salgskontor. Det er god service, og det betyder, at kunden nok skal komme tilbage til os en anden gang,” forklarer hun.
Tryghed for kunderne
Stine Gregersen mener også, at Rungstedgaards medlemsskab giver kunderne tryghed:
“Selvom partnerne er vidt forskellige konferencesteder, skal vi alle leve op til de samme høje kvali-tetsstandarder. Det bliver vi målt på, og resultaterne er synlige for kunderne. Den kvalitetssikring giver en stor tryghed, når man som mødebooker eller konferencearrangør står med ansvaret for, at alle deltagere får en god oplevelse,” mener hun.
Inspiration og effektiv markedsføring
Begge direktører nævner en lang række andre fordele ved at hjælpes ad med at betjene kunderne bedst muligt i stedet for at kæmpe om dem hver for sig.
“Sammenslutningen er et rigtig godt netværk for både mig og mine ansatte. Vi kan sparre med kolleger fra andre konferencecentre og får inspiration til at udvikle os selv og Severin Kursuscenter. Den årlige kundemesse, hvor konferencecentre og kunder mødes på kryds og tværs, giver også stor værdi,” siger Tina Pedersen.
Hun nævner også den effektive markedsføring, som partnere i Danske Konferencecentre får del i. Det gælder gennem annoncering, arrangementer, pressearbejde, nyhedsbreve og sociale medier.
Netværket vejer også tungt for Rungstedgaard, fortæller hoteldirektør Stine Gregersen. Det samme gør den fælles markedsføring:
“Rungstedgaard bliver synlig over for andre kunder end dem, der får øje på os gennem vores egen markedsføring. Vi bliver simpelthen udstillet i nogle vinduer, vi ellers ikke ville have været i.”
Danske Konferencecentre har oplevet en eksplosiv vækst i antal partnere, bookinger og omsætning gennem de seneste år og forventer, at den positive udvikling vil fortsætte.
For yderligere oplysninger se DanskeKonferencecentre.dk og kontakt gerne Marlene H. Sylvester-Hvid på 2677 1832.