KATEGORI: Inspiration

3 solide energizers til at booste energiniveauet til dit møde

4. March 2022
Ditte Rønne Jakobsen

Hvorfor energizers? Hvad er det de kan? Energizers er simpelthen noget af det bedste at tage med til et møde. De er sjove og energiske, og så skaber de et afslappet og uformelt rum, hvor folk tør blande sig. Efter en god energizer er det meget lettere at deltage aktivt i mødet, og så får det os faktisk til at huske indholdet meget bedre.

Kilde: Sonnerupgaard Gods´s blog om møder og konferencer

Mental bordtennis

Grib jeres fiktive bordtennisbat, og gør jer klar til et spil luftbordtennis.

Her demonstrerer Kristoffer og Signe fra Sonnerupgaard Gods øvelsen i parken:

Sådan gør du:

  • Del jer op 2 og 2
  • Den ene siger ping, når hun skyder
  • Den anden siger pong
  • I også lave et smash – det bytter om på ping og pong

Avanceret niveau: Prøv nogle trickshots af – jo mere bevægelse, jo bedre.

Menneskelig sten, saks, papir

Sten saks papir med hele kroppen. I kan selv bestemme, hvilken bevægelse der er sten, saks og papir. Ellers kan I gøre som på tegningen:

Sten: At sidde på hug
Saks: En arm og et ben
Papir: Armene i vejret

Sådan gør du:

  • Del jer op i 2 hold
  • Giv holdene 2 minutter til at snakke taktik
  • Du siger sten, saks, papir – og på papir skal alle på begge hold reagere
  • Vurder, hvad holdene hver især har valgt – de er nok ikke altid helt enige 😉
  • Tæl point til vinderen, og spil til 3

Avanceret niveau: Sten, saks, papir har kun 3 muligheder, og det kan være sjovt at tilføje flere. Der er jo også Sam Kass’ berømte Rock Paper Scissors Lizard Spock – men det er nok mest, hvis du er fan af komedieserien, Big Bang Theory eller hvis du i hvert fald kender en lille smule til Star Trek 🖖

Shakin’ Stevens

Ja, hvorfor egentlig det mærkelige navn? Shakin’ Stevens også kendt som Shaky er en britisk sanger der nok er mest kendt for sin ørehænger, merry christmas everyone, Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke aner, hvad den energizer har med ham at gøre, men det hedder altså Shakin Stevens alle steder på internettet.

Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø har lavet et glimrende videoklip, hvor du kan se, hvad det går ud på:

Sådan gør du:

  • Alle rejser sig op og gør som dig
  • Ryst den ene hånd 4 gange
  • Så den anden hånd
  • Så den ene fod
  • Så den anden fod
  • Hele kroppen!
  • Så 3 gange
  • Så 2 gange
  • Så 1 gang

Avanceret niveau: Brug nogle flere kropsdele – f.eks. knæ, nakke, albuer, skuldre, øjenvipper og tunge.

Når I har prøvet den nogle gange, så kan du sætte tempoet op. Du kan prøve nogle skæve rytmer og rytmeskift af i stedet for 5 lige lange bevægelser. F.eks. 2-1-2-1-3 eller 3-2-3-1-2.


Jeg håber, du har fået mod på at bruge en energizer til dit næste møde.

Hvis du vil vide mere om planlægning af energizers, så læs videre herunder.

Guideline: Sådan koordinerer du et godt afbræk

1.      Planlæg afbrækket

Hvornår på mødet kunne I trænge til et afbræk? Tjek dagsordenen for tunge emner. Overvej, hvornår energien normalt plejer at dykke. Sæt den rigtige tid af til at nyde det.

Hvor mange afbræk skal I bruge? Det afhænger selvfølgelig af mødets længde og formål med mødet. Til gengæld er der stort set ingen begrænsninger på energizers!

Placer jeres afbræk der, hvor det giver mest mening for jer. Her er et eksempel på et 8-timers møde med 2 afbræk:

Tidslinje af et møde med 2 afbræk

2.      Mærk Energien

Er folk koncentrerede? Du kan selvfølgelig ikke planlægge dig ud af alt, så det er godt at have mavefornemmelsen med. Du kan altid spørge ud i lokalet: Jeg har en overraskelse til jer. Er det ved at være tid til den, eller kan I holde koncentrationen lidt endnu?

Men hvis det kommer til at skubbe for meget til programmet, så kig i ærmet efter en energizer!

3.      Hold på hemmeligheden

Apropos overraskelse – det er helt klart bedst (og sjovest), når de andre ikke får at vide, hvad der skal til at ske.

Når I er klar til afbrækket, så giv deltagerne 5 minutter til at gøre sig klar. Det giver alle tid til at få overtøj på, tjekke beskeder og gå på toilettet. Vær punktlig og overhold tiden – så kommer I bedst fra start.

4.      Aktivitet

Nu er I klar til walk and talk, bueskydning, forhindringsbane eller hvad du nu har fundet på. Du kan også lade deltagerne konkurrere mildt mod hinanden i hold. Det giver endnu mere energi og kampgejst.

Det kan være en god idé at have en backup-aktivitet, hvis du har planlagt noget udendørs.

5.      Genoptag arbejdet

Giv deltagerne 5 minutter til at komme tilbage i mødelokalet, så de kan nå at få overtøjet af, tjekke beskeder, gå på toilet og finde deres pladser. Det er en god afslutning på afbrækket.

Nu er energiniveauet højt igen. Sørg for at udnytte den. Fokuser den fornyede energi på mødeagendaen, så energien ikke bliver brugt på alt muligt andet. Jo mere, du kan inddrage deltagerne i mødeemnet, jo bedre.

Vi håber, du fik inspiration og mod på at teste energizers af på jeres næste møde.

Mangler du sparring på pauseaktiviteter? Og hjælp til at booking af møde- og konference faciliteter? Danske Konferencecentre´s personlige bookingteam sidder klar til at finde de helt rigtige rammer til jer.

 
INDHENT TILBUD TIL DIT NÆSTE ARRANGEMENT? – UDFYLD FORMULAREN, SÅ KONTAKTER VI DIG