Interview med HR-chef Rikke: Fra talentakademi til arbejdsglædeambassadører
Læs vores interview med Hotel Vejlefjords nye HR-chef Rikke Krupa og bliv klogere på hvilke initiativer, der har øget hotellets medarbejderengagement og hvorfor dette er så vigtigt for gæsteoplevelsen.
Du er for nylig trådt ind som HR-chef på Hotel Vejlefjord. Hvordan ser du din rolle i at styrke hotellets omdømme ikke kun som en fantastisk arbejdsplads, men også som det foretrukne valg for mødebookere?
Rikke: Mit primære fokus er at sikre, at hotellet er en fantastisk arbejdsplads for alle medarbejdere. Det indebærer bl.a. at implementere gode praksisser, der støtter trivsel, udvikling og engagement blandt vores medarbejdere. Når medarbejdere trives, afspejler det sig naturligt i den service og gæsteoplevelse, vi leverer.
Derudover vil jeg gerne arbejde på at styrke og kommunikere hotellets værdier og kultur både internt og eksternt. En stærk kultur skaber en sammenhængende identitet og bidrager til at tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere. Dette skulle gerne smitte af overfor mødebookere, der søger et sted med en positiv og professionel atmosfære. Og det er heldigvis også den feedback, vi får fra langt størstedelen af vores mødebookere.
Kan du nævnte et par af de tiltag I/du har haft succes med i arbejdet med Employer Branding?
Rikke: Employer Branding er jo blot den måde vi brander os udadtil, for at gøre os attraktive som arbejdsplads. Det er en synliggørelse af hvad vi står for. Noget af det der er grunden til at vi faktisk er en attraktiv arbejdsplads, og at det ikke bare er tom luft vi reklamerer med, er at vi har stor fokus på udvikling af vores medarbejdere, og bl.a. har introduceret et talentakademi.
Talentakademiet er et toårigt forløb, hvor vi sætter fokus på både personlig- og faglig udvikling til nogle af de medarbejdere, som bare skal frem i verden, og som vi gerne vil sætte i spil i forhold til opgaver i de enkelte afdelinger, som går på tværs af hele hotellet, og som bliver tværgående initiativer hen over de næste år. Derudover har vi individuel faglig udvikling og et program for vores ledere.
Vi har også arbejdsglædeambassadører, som af og til sørger for et lille ekstra pift af arbejdsglæde i hverdagen – senest med en sommerfrokost, hvor der tændt op i grillen, pyntet op og soft ice til dessert.
Ud over ovenstående, har vi igangsat et initiativ med at alle nye medarbejdere får tilknyttet en mentor. Det gør vi for at sikre os, at alle nye medarbejdere bliver sat godt ind i vores kultur og arbejdsopgaver fra start, og fx også bliver introduceret og taget med til sociale arrangementer, og kommer hurtigt ind som en del af ”familien”.
Vi måler også medarbejdertrivslen hvert år. Det gør vi helt bevidst, så vi kan fange tingene og gøre noget ved det i opløbet, hvis der skulle være særlige udfordringer i nogle afdelinger. Vi oplever, at alle medarbejdere er engagerede og interesserede i at bidrage til disse undersøgelser. Vores netop afsluttede undersøgelse endte med en svarprocent på 100 og viser en ret høj social kapital. Det er vi stolte af, for det viser også, at alle ved, at der bliver fulgt op på resultaterne i hver afdeling, og at vi faktisk tager det seriøst.
Hvordan bidrager øget medarbejderengagement, til at skabe enestående kundeoplevelser ved jeres møder og events?
Rikke: Øget medarbejderengagement bidrager på flere måder til at skabe en god gæsteoplevelse – både for vores opholdsgæster og vores konferencegæster.
Når medarbejdere føler sig værdsatte og engagerede, bliver de mere motiverede og passionerede omkring deres arbejde. Dette smitter helt naturligt af på interaktionen med gæsterne. Engagerede og glade medarbejdere er mere tilbøjelige til at gå den ekstra mil for at sikre, at alle detaljer er perfekte. De tager ejerskab over deres opgaver og arbejder proaktivt for at imødekomme og overgå vores gæsters forventninger. Dette resulterer i en højere kvalitet i vores service og en endnu bedre oplevelse for gæsterne.
Samlet set, ved at investere i medarbejderengagementet, skaber vi ikke kun en bedre arbejdsplads, men vi styrker også vores evne til at levere enestående gæsteoplevelser, som differentierer os fra konkurrenterne og gør os til det foretrukne valg for møder og events.
Kan du dele en historie, hvor en medarbejders engagement eller handling direkte har påvirket en gæsteoplevelse positivt?
Rikke: Vi vil, som nævnt tidligere, gerne give vores medarbejdere så gode udviklingsmuligheder som muligt. Det kan fx være, at vi giver muligheden til interne medarbejder, når der opstår ledige stillinger eller barselsvikariater. En af vores receptionister fik et barselsvikariat som konferencekoordinator, og endte med at få ansvaret for at koordinere et længere ophold for en gruppe sportsatleter, der skulle træne til en vigtig turnering. Den entusiasme og gejst hun lagde i dette store koordineringsarbejde, smittede helt sikkert af på den oplevelse holdet fik hos os.
Er der kommende initiativer eller forbedringer, som mødebookere kan se frem til?
Rikke: Vores løbende fokus på udvikling af vores medarbejdere, skulle jo gerne medvirke til at vores gæster fortsat oplever et højt serviceniveau og glade medarbejdere. De kompetencer der tilegnes, vil selvfølgelig også komme gæsterne til gode, selvom om det for dem kan være usynlige kompetencer, der giver værdi bag kulisserne.
Vi investerer bl.a. i yderligere træning og udvikling for vores medarbejdere, herunder kurser i gæsteservice, én af vores souschefer bliver sommelier mv. Dette vil sikre, at vores medarbejdere er endnu bedre rustet til at håndtere komplekse arrangementer og levere enestående service til mødebookere.
Der vil også komme stadigt mere fokus på bæredygtighed. Vi uddanner bæredygtighedsambassadører, som kommer til at deltage i arbejdet med at implementere bæredygtige praksisser på tværs af hotellet, herunder vores møde- og eventfaciliteter.
Tak til Rikke for at gøre os klogere på Hotel Vejlefjord. Er du blevet inspireret til at holde dit næste arrangement på Vejlefjord? Så læs mere om mødefaciliteter her på deres profil hos Danske Konferencecentre.