KATEGORI: Partnernyheder

Brug Icebreakers til at kick-starte dit møde

22. March 2018
Ditte Rønne Jakobsen

De fleste møder er præget af envejskommunikation. Møder, hvor vi sidder stille ved siden af hinanden – uden mulighed for aktiv deltagelse. Værdien i delt viden er imidlertid enorm. Derfor kommer vi ofte til møder og konference for at tale med de andre deltagere og selv blive hørt. Bullseye Branding har opfundet forskellige Icebreakers til at kick-starte hjernen inden et møde – for lige som biler fungerer mennesker bedst, når de er varmet op.

Formålet med møder er ofte at informere og formidle, men vi glemmer at hjernen skal aktiveres før den kan implementere den viden, som vi får fortalt. Dette kan gøres ved at bruge en eller flere Icebreakers før et møde begynder. Icebreakers og Energizers er små sjove lege, der både får dig til at tænke ud af boksen og lærer dine kollegaer bedre at kende.

Bullseye Branding opstiller tre simple kriterier for at få Icebreakers til at lykkedes til dit møde. Som det første skal man være klar over, hvilken is man vil bryde. Skal folk lære hinanden at kende? Skal folk begynde at samarbejde tættere? Dernæst skal aktiviteten være så simpel som muligt, så alle nemt kan deltage. Til sidst, skal man huske at deltageren er i fokus og at aktiviteten skal få alle til at slappe af.

Vi har udvalgt fem Icebreak favoritter nedenunder. Fælles for dem alle er, at de kan bruges i et almindeligt mødelokale og tager 10-15 min.

1. Bucketlist

Du kender måske det engelske udtryk ”Kick the bucket”, som på dansk nok kan oversættes til ”at stille træskoene”. Kort sagt er en ”bucket list” en liste over alle de ting, du gerne vil prøve bare én gang, inden du stiller træskoene. Dit team skal derfor lave deres egen drømme ”Træsko-liste”! Vi tænker her både STORT som småt, helt ufornuftigt og ganske vanvittigt. Dem, der vil betyde overtræk på kontoen eller dem, hvor du skal slippe kontrollen helt.

2. What do you have in your “task” today?

Få folk til at kigge i tasker, lommer og punge. De skal finde 4 ting:

✓Mest værdiløse
✓Mest afslørende
✓Mest uvurderlige
✓Mest mindeværdige

Når der skal præsenteres ting, kan man enten bede alle om at løfte deres genstand i vejret f.eks. mest værdiløse og vælge et par stykker fra gruppen, der skal fortælle.
I større forsamlinger beder man folk rejse sig op og gå sammen 2 og 2.

3. Smid dig selv for løverne

Ideen er ret simpel og kan varieres på et utal af måder. Ud fra tilfældige ord, sætninger, billeder eller vilkårlige ting skal du fortælle din historie på 2 minutter.
Bed deltagerne om at skrive forskellige stikord ned på nogle sedler, som smides i en hat eller skål. Vær forberedt på det værste og det bedste, for nu har du muligheden for at bygge en helt ny personlighed bare på et par minutter. For hvem ved om ordene smidt i hatten er mumitrold, Dirty Dancing, Starwars eller quizshow vært.
Pyt med om det er sandheden eller den lille hvide løgn, du disker op med – det er jo kun en leg 🙂

4. Tilbage til fremtiden

Tænk hvis du havde en krystal kugle og kunne se ind i fremtiden.
Hvor er du selv om 5 år? Hvor er du henne og hvad har du lært at mestre? Hvad øver du dig stadig på, og hvad får dig til at hoppe ud af sengen?
Beskriv processen som et postkort, du ville skrive til en nær ven, du ikke har set i lang tid.
Mindre grupper: Saml postkortene ind og vælg 3 vilkårlige, som skal læses højt i gruppen.
Større grupper: Find sammen med en partner (du helst ikke kender) og læs jeres fremtidspostkort.

5. Gæt en personlighed

1. Giv mødedeltagerne et stykke papir, som deles op i 4 stykker (så de har noget at øve sig på) og noget at skrive/tegne med. Find evt. vores skabelon til tradingcards her.
2. De næste 5-10 minutter skal de selv lave deres eget samlekort. Det skal inkludere et hurtigt selvportræt og nogle personlige oplysninger –gerne en ting, som folk i mødet ikke kender til. Om det er pinlige detaljer om tv-shows eller den store passion, vælger du selv.
3. Send nu kortene rundt om bordet.
4. Læs kortene, som de kommer rundt og er der et specielt, du har bidt mærke i, kan du under spørgerunden spørge personen (måske du endda kan gætte hvem det er) om at uddybe.
5. Spørgerunden fortsætter så længe, der er tid og lyst.

Du kan læse mere om Bullseye Branding her: http://bullseyebranding.dk/

Du er også meget velkommen til at kontakte os hos Danske Konferencecentre.

 
INDHENT TILBUD TIL DIT NÆSTE ARRANGEMENT? – UDFYLD FORMULAREN, SÅ KONTAKTER VI DIG