Danske møde- og konferencecentre får FN’s Verdensmål ind i kerneforretningen
Det koster mange ressourcer at holde konferencer. Der er behov for ny, bæredygtig tænkning, mener Danske Konferencecentre, som nu vil gøre foreningens partnere til eksperter i at levere på FN’s Verdensmål. Konsulentvirksomheden Hansen & Ersbøll Agenda skal med en intensiv skræddersyet verdensmålsmasterclass hjælpe medlemmerne med at kvalificere deres nye dagsorden og gøre den målbar.
Pressemeddelelse 11-12-2019
’Får vi brugt alle vores grøntsager? Er der plads til udsatte kolleger? Og kan vi mindske vores affald?’ Spørgsmål om bæredygtighed er lette at formulere, men kan være svære at finde svar på, hvis man som konferencecenter samtidig skal varetage den daglige drift af ind- og ud-checkninger og forplejning af gæster.
Derfor har Danske Konferencecentre nu sat sig for at tilbyde deres medlemmer hjælp til, hvordan de kan styrke deres bæredygtige forretning. I løbet af seks måneder skal to af landets førende rådgivere i implementering af verdensmål i forretningen klæde møde- og konferencecentrene på til at arbejde strategisk med verdensmål i deres hverdag.
En stærkere platform
og forbedret gæsteoplevelse
Direktør i Danske Konferencecentre, Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid,
oplever at branchen for alvor har fået øjnene op for den værdi, et bæredygtigt
fokus kan give forretningen. Hun er glad for, at Danske Konferencecentre som
forening kan være med til at give et målbart, strategisk skub til, at partnerne
gør verdensmål til hverdagsmål i hele Danmark ved eksempelvis eliminering af
engangsservice, madspild, unødvendigt papirmateriale samt øget fokus på økologi
og bedre indeklima.
”Som forening er det muligt for os at påvirke branchen bredt. Et styrket fokus på bæredygtighed blandt vores medlemmer vil bl.a. betyde forbedret gæsteoplevelse, en stærkere platform blandt lokale partnere, øgede markedsandele og penge at spare på bundlinjen”, fortæller Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid.
Bæredygtigt
potentiale skal styrkes praktisk og transparent
Hos Hansen & Ersbøll Agenda glæder man sig til at
sætte rammerne for, hvordan danske konferencecentre leverer på bæredygtige
udfordringer for både mennesker, mad og miljø som en central del af
forretningen.
Lotte Hansen, der er direktør i Hansen & Ersbøll Agenda ser frem til at hjælpe partnerne til at systematisere deres i forvejen stærke, bæredygtige potentiale. En af ambitionerne er at koble det bæredygtige tema med de rigtige rammer, da det vil give gæsterne en mere troværdig og helstøbt oplevelse af en konference om bæredygtighed, hvis rammerne også er i orden.
”De er allerede i fuld gang med den bæredygtige transformation ude på møde- og konferencecentrene. Nu er det vigtigt, det bliver gjort transparent og systematisk. Vi er begejstrede for at samarbejde med en branche med så stor en brugerflade. Både møde- og konferencecentrene har direkte kontakt med slutbrugerne, så den bæredygtige udvikling i forretningen vil hurtigt være synlig for møde- og konferencegæsterne”, fortæller Lotte Hansen.
Forløbet vil bidrage til Danske Konferencecentres udvikling af et kodeks for bæredygtighed indenfor møde- og konferencemarkedet. Det betyder, at mødebookerne fremover får en guide til at se, hvilke af Danske Konferencecentres partnere, der er bæredygtige.
Charlotte Ersbøll, der er partner i Hansen & Ersbøll Agenda, fortæller:
”Vi oplever, at konferencecentrene virkelig er klar til at styrke deres bæredygtige forretning, men at de mangler det nødvendige skub til at komme systematisk i gang. Deltagerne kender allerede til og bruger ordninger som Green Key og Green Star som pejlemærker for ansvarlighed, men den praktiske og helt håndholdte tilgang til bæredygtig forretning får de med masterclassen”, siger hun.
Om masterclassen
Verdensmålsmasterclassen klæder virksomheder på til at fortælle
medarbejdere og omverden om virksomhedens indsats inden for Verdensmålene, samt
hvordan de måler indsatsen.
Henover 3 moduler lærer deltagerne at:
- Beskrive virksomhedens impact
- Fastlægge hvilke konkrete verdensmål, virksomheden kan levere og måle på
- Engagere medarbejdere, kunder og stakeholdere i arbejder med verdensmålene
- Styrke virksomhedens bæredygtige brand
Masterclassens output er en færdig ”fokusrapport” med handlingsplan internt og eksternt og et solidt afsæt for at sætte en Verdensmålsagenda.
Om Danske Konferencecentre
Danske Konferencecentre er en forening af mere end 100 møde- og konferencecentre i Danmark. I 29 år har foreningen hjulpet sine partnere med at tiltrække gæster til leje af konferencelokaler- og mødelokaler, overnatning, firmafester m.m. Derudover arrangerer foreningen workshops og netværksmøder.
Om Hansen & Ersbøll Agenda
Hos Hansen & Ersbøll Agenda arbejder man i krydsfeltet mellem public affairs, samfundsansvar og corporate branding. Med afsæt i FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling hjælper bureauet sine kunder med at sætte agendaer, mobilisere partnere og udvikle brands med noget på hjerte.
Kontaktinformation
For mere information, kontakt:
Direktør i Danske Konferencecentre
Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid
Tlf.: 26 77 18 32
Mail: marlene@dkbs.dk
Direktør i Hansen & Ersbøll Agenda
Lotte Hansen
Tlf.: 30 10 32 80
Mail: Lotte@heagenda.dk
Partner i Hansen & Ersbøll Agenda
Charlotte Ersbøll
Tlf.: 31 33 55 67
Mail: Charlotte@heagenda.dk