DGI Byen: Nye tendenser for mødebranchen i 2024
Første kvartal er efterhånden blevet synonymt med stilhed i mødebranchen. Sådan har det historisk set også set ud for DGI Byen. Det er en periode, de bruger til at lade op efter en juleperiode fyldt med travlhed. I 2023 var DGI Byen stolte værter for over 8000 glade gæster alene til julefester. Og selvom de forventede en langsom start på året, er de klar til at tage arbejdsuniformerne på igen efter ferien.
I DGI byen oplever vi at mødebranchen stadig er under en transformation i 2024. I vores arbejde med at være en mere engageret sparringspartner for vores kunder og hjælpe dem med at organisere deres arrangementer, har vi fundet flere faktorer der skubber til nye tider. De faktorer der går allermest igen i de gængse men forgangne stille perioder over året, er følgende:
1. Strategisk planlægning: Vi observere at flere virksomheder anvender mere strategiske tilgange til planlægning af begivenheder, da de erkender vigtigheden af at udnytte begyndelsen af året til at sætte tonen for deres årlige agendaer. At afholde konferencer i første kvartal giver muligheder for at tilpasse mål, dele indsigter og kickstarte initiativer for det kommende år.
2. Fleksibilitet og fjerndeltagelse: Efterspørgslen af virtuelle og hybride begivenheder har revolutioneret den måde, konferencer bliver afholdt på. Vi oplever, at deltagere kan være med i begivenheder fra alle dele af verden, da onlineplatformene giver fleksibilitet. Denne anderledes form for tilgængelighed fra nær og fjern har banet vejen for en mere inkluderende tilgang til planlægning små som store firma arrangementer, og det er med til at få mange organisationer til at tænke en ekstra gang over, om det alligevel ikke er en god ide at afvikle events i de stille perioder.
3. Mulighed for netværk: Vi ser også, at første kvartal byder på en unik mulighed for netværk og relations opbygning under mange firmaarrangementer. Med færre konkurrerende begivenheder i kalenderen har medarbejdere mulighed for at engagere sig med oplægsholdere, udstillere og andre deltagere. Et afslappet miljø fremmer meningsfuld relations- og samarbejdsdannelse, og det er også med til at drive innovation og vækst inden for mange virksomheder
4. Budgetoptimering: Da virksomheder prioriterer generel effektivitet og omkostningseffektivitet, er der også penge at spare ved at afholde arrangementer i yderperioderne. De konkurrencedygtige priser, der ofte tilbydes, giver mange virksomheder mulighed for at maksimere deres budget uden at gå på kompromis med kvalitet eller faciliteter.
5. Sæsonbestemte temaer og indhold: Ved at omfavne det nye års særlige ånd kan virksomheder, der afholder møder og konferencer i starten af året udnytte sæsonbestemte temaer og indhold til at engagere deltagerne og inspirere til handling. Anderledes indslag i mødeagendaen giver bedre mulighed for at blive i et nyt års momentum og levere værdifuld indsigt og oplevelser for deltagerne. For lad os være ærlige, vi bliver alle lidt mere håbefulde og beslutsomme, og vi genvinder vores energi i starten af et nyt år.
Vil du høre mere om de gode mødeagendaer, så tøv ikke med at tage fat i os.
Du kan læse meget mere om mødefaciliteter i DGI Byen her!
Vel mødt!