Digitalisering booster behovet for personlig konferenceservice

1. februar 2018
Anne Albrekt

Vi shopper, surfer og kommunikerer på nettet som aldrig før, men de uanede digitale muligheder giver også ny næring til den gode, gammeldags, personlige service. Det oplever vi i stærkt stigende grad hos Danske Konferencecentre, hvor rekordmange kunder søger tryghed og genveje i den digitale jungle.

 

Den buldrende digitale udvikling giver os efterhånden mulighed for selv at klare hvad som helst, når som helst på nettet. Og mulighederne bliver stadigt og hastigt flere. Nogle ser den udvikling som en trussel mod den personlige relation og service, men hos Danske Konferencecentre oplever vi det stik modsatte.

Rekordmange partnere og bookinger

Sammenslutningen booker og rådgiver om møder og konferencer hos de nu 104 partnere, der omfatter nogle af Danmarks bedste konferencesteder. Antallet af partnere er i øvrigt rekordstort og stadigt stigende. Det samme var aktiviteten og omsætningen i sammenslutningen i 2017. Ordreindgangen steg med 25 mio. kr. i forhold til året før, og antallet af bookinger af arrangementer med mellem 50 og 200 deltagere steg med hele 59 pct.

Personlig service giver tid og tryghed

“Vi kan selvfølgelig se, at virksomhederne for alvor er kommet ud af finanskrisen og igen har overskud til at afholde møder og konferencer uden for eget hus. Men vi oplever også et stærkt stigende behov for tryghed og for at spare tid ved at få målrettet og personlig vejledning. Søgninger på nettet kan godt føles som en ensom ørkenvandring, og det er der mange, der hverken har lyst eller tid til. Den personlige service reducerer kompleksiteten og sparer kunderne tid og penge,” forklarer direktøren for Danske Konferencecentre, Marlene H. Sylvester-Hvid.

Hun får opbakning fra Hans Henrik Goth, der driver netværksbureauet Mantra. Han har gennem de seneste 25 år rådgivet flere hundrede virksomheder om kommunikation og har de seneste 10 år lagt særlig vægt på at sikre sammenhæng mellem off- og online kommunikation. Sammen med Danske Konferencecentre var han for nylig vært ved et arrangement, hvor 20 ledere inden for digital innovation fra både små og store virksomheder diskuterede samspillet mellem de digitale processer og kundens behov for personlig kontakt og service.

“At færdes i den digitale verden er i høj grad en individuel proces, og vi mennesker er i bund og grund ikke individualister. Vi kan godt lide tryghed og fællesskab, især når vi skal træffe beslutninger. Så selvom også konferencemarkedet bliver mere og mere digitalt, vil der altid opstå behov for 1-til-1-relationer og -rådgivning,” vurderer han.

Danskekonferencecentre.dk er en omfattende bookingportal, hvor mødebookere og andre kunder selv kan finde både fakta og inspiration til valget af lokation for virksomhedens næste møde eller konference. Kunderne kan også selv klare bookinger online, hvis de ønsker det, men mange vælger alligevel at sende en mail eller ringe til salgskontoret, inden de tager den endelige beslutning.

Marlene H. Sylvester-Hvid er overbevist om, at udviklingen af både de digitale muligheder og sammenslutningens personlige service og rådgivning også kommer til at gå, eller rettere løbe, hånd i hånd i fremtiden.

“Vi skal hele tiden udvikle og optimere mulighederne på vores bookingportal. 70 pct. af en købsbeslutning bliver taget via Google, men det betyder altså også, at der er et gap, som vores personlige service skal udfylde. Når kunderne selv har dannet sig et overblik over mulighederne, vil mange af dem gerne have adgang til vores omfattende viden om de enkelte konferencesteder og dermed have kvalificeret deres valg. De søger både overblik, inspiration og tryghed hos os, og de gør det både on- og offline,” konstaterer hun.

Marlene H. Sylvester-Hvid understreger også, at behovet for tryghed i en købssituation er særligt vigtigt for mødebookere. “De har ansvaret for, at ofte flere hundrede mennesker får en god oplevelse, og for at virksomheden får størst muligt afkast af den betydelige investering, det er at afholde en konference,” tilføjer hun.

Flere store arrangementer og internationale kunder

Hos Danske Konferencecentre har vi i øvrigt netop placeret den største ordre i sammenslutningens historie hos en af vores partnere. En konference til 5 mio. Udover en indikation på, at den eksplosive udvikling ser ud til at fortsætte i 2018, mener Marlene H. Sylvester-Hvid også, at det er udtryk for flere andre ting:

“Vi kan se, at de virksomheder, der skal afholde store, komplekse arrangementer i stigende grad kommer til os for at spare tid og for at udnytte vores viden om de bedst egnede konferencesteder. De store arrangementer, og ordrer er også en væsentlig del af forklaringen på vores store omsætningsfremgang sidste år. Samtidig har vi i stadigt stigende grad lykkedes med at tiltrække store, internationale kunder, og det ser ud til at tendensen fortsætter i 2018,” siger hun.

For yderligere oplysninger se DanskeKonferencecentre.dk og kontakt gerne Marlene H. Sylvester-Hvid på 2677 1832.

Fakta om Danske Konferencecentre

Danske Konferencecentre blev stiftet i 1990 med det primære formål er at formidle kontakt mellem kunder, der ønsker at afholde møder, konferencer og andre større arrangementer og en kæde af nøje udvalgte møde- og konferencesteder i Danmark. Kunderne får gratis, hurtig og uforpligtende rådgivning og planlægningsservice. Danske Konferencecentre har mere end 100 partnere over hele landet, og både kæden og antallet af partnere er i kraftig udvikling. Se oversigten over kædens partnere på DanskeKonferencecentre.dk.

 
VIL DU KONTAKTES? – DET ER HELT UFORPLIGTENDE & NEMT