En dag i bæredygtighedens tegn på Rungstedgaard
Rungstedgaard og Profilbureauet inviterede den 28. februar til minikonference med emnet ”Bæredygtighed eller Blæredygtighed”. På to timer fik 3 skarpe profiler inden for bæredygtighed givet hver deres bud på, hvordan de arbejder målrettet med miljøvenlige produkter og forsøger at sikre sig imod fænomenet Greenwashing.
Profilbureauet og Rungstedgaard har gennem mange år arbejdet sammen omkring udvikling af profilgaver, merchandise, uniformering mm. Begge virksomheder har kunder, der skal stå på mål for sine indkøb og leverandørvalg overfor egne kolleger. For uanset om du køber kuglepenne og drikkeflasker eller booker mødefaciliteter for den virksomhed, du arbejder i, skal du kunne besvare baglandets spørgsmål om produktets/leverandørens holdning og indsats for klimaet.
Når man taler om bæredygtighed, kan dette godt føles som en uoverskuelig jungle, som er svær at navigere rundt i. Dette forsøgte de tre oplægsholdere at overskueliggøre.
Første oplægsholder var Dorte Kardel fra Ecohouse, som præsenterede begrebet Greenwashing. I takt med at flere og flere virksomheder arbejder med bæredygtighed og bruger det i deres markedsføring, oplever Ecohouse desværre også, at firmaer brander sig til et grønt og bæredygtigt image uden at praktisere det i deres produkter, produktionsmetoder eller CSR-tiltag. En virksomhed skal ikke kun være bæredygtig på overfladen men også på bunden. Virksomheder skal i dag være ekstra opmærksomme på at bede om dokumentation fra deres leverandører og samarbejdspartnere.
Anden oplægsholder var direktør i Neutral, Lars Bech. Neutral er en tøjvirksomhed, som producerer bæredygtigt tøj og tilbehør til B2B-markedet. Tøjindustrien er en kæmpe miljøsynder, og derfor har Lars forsøgt at gå forrest i den grønne omstilling af branchen ved at fremstille certificeret tøj, som ikke skader miljøet. Der findes en række forskellige certificeringer både på nationalt plan og internationalt plan, som kan være et godt pejlemærke for virksomheder, der ønsker at bestille produkter fra miljøbevidste leverandører. Neutral fremstiller tøj af 100% økologisk bomuld og har opnået mange bæredygtige certifikater, som forhåbentligt kan inspirere andre virksomheder til at gøre det samme.
Den sidste oplægsholder var Lasse Gladbo Skjoldan, Senior Advisor hos Advice. Advice er et anerkendt reklamebureau, som har udviklet et bæredygtighedsbarometer. De har lavet en omfattende befolkningsundersøgelse som havde til formål at få indblik i danskernes opfattelse af bæredygtighed. Undersøgelsen viser, at langt størstedelen forbinder bæredygtighed med naturressourcer, miljø og klima – og i mindre grad med emner som menneskerettigheder, økonomisk lighed og ligestilling. Disse er mindst lige så vigtige emner, og med FN’s 17 verdensmål kan virksomheder bedre skabe et overblik over præcis, hvad det vil sige at agere bæredygtigt.
På Rungstedgaard arbejder de løbende med bæredygtige initiativer og har blandt andet indført drikkedunke i bæredygtigt plast og anlagt en imponerende køkkenhave. Sidste år modtog de Gold Star certificeringen indenfor IACCS internationale bæredygtighedskodeks, som et af de to første konferencecentre i Danmark.
Yderligere arbejder Rungstedgaard i dybden med verdensmål 7 og 12. I kan læse mere om deres bæredygtige tiltag her.
Læs mere om Rungstedgaard her, der er et af de danske mødesteder, som går forrest inden for bæredygtighed i vores branche. Vil du gerne holde dit næste arrangement et sted, hvor bæredygtighed er en stor del af hverdagen, så kontakt os hos Danske Konferencecentre for sparring og booking.