Derfor bør du måle effekten af teambuilding
Return on Investment (ROI). Får man noget for pengene? Hvad bruger man penge på, og hvorfor gør man det? Nu om dage måler man på alt. Big data er alle vegne, og beslutninger træffes på baggrund af statistisk skudsikkerhed. Læs med her og find ud af, hvad du skal få ud af teambuilding til dit arrangement.
Kilde: Sonnerupgaard Gods, Eva & Taus
ROI er et godt pejlemærke der kan fortælle, hvilken leverandør man skal vælge, hvilken markedsføringsstrategi der vil give mest afkast, og hvilket system du skal bruge til lagerstyring. ROI er godt for virksomheden, fordi det gør det muligt at træffe beslutninger på baggrund af fakta.
Ét sted i budgettet er det dog som om, at ROI ikke er en vigtig faktor – Teambuilding.
Mange virksomheder giver god plads i budgettet, når medarbejdere skal træne samarbejde, rystes sammen eller bare dele unikke oplevelser. Det er altså en væsentlig udgift, og derfor burde man være interesseret i resultaterne.
Forskellige slags teambuilding passer til forskellige behov, og selvfølgelig er det ikke alt, man skal måle på. Blindefodbold og fælles madlavning kan være utrolig sundt og givende for holdets trivsel, og det skal man ikke undervurdere, men det er stort set umuligt at se effekten af det på bundlinjen.
Det er ikke her, man skal effektmåle. Så hvor er det? Først må man overveje, hvad formålet med teambuilding egentlig er. Hvad skal deltagerne have ud af det? Hvordan skal vi måle effekten bagefter?
Alle kan effektmåle…
Hvis I ønsker en målbar effekt efter jeres teambuilding weekend, så er der ofte tale om en adfærdsændring. Det er adfærdsændring, man kan måle effekten af. Det er her, man kan vurdere, hvad man får for pengene. Man kan vurdere, om bureauet gør sit arbejde godt nok, om deltagerne får, hvad de søger, og om der bliver fulgt op på øvelserne senere hen. Sagt på en anden måde: Virker det? Får man den ønskede adfærdsændring?
En effektmåling er altafgørende for at beregne ROI på adfærdsændringen – ellers kan man jo ikke påvise, at det virker. I den forstand burde alle der tilbyder adfærdsændring, også tilbyde en måling. Det er der til gengæld kun meget få, der gør.
Nogle steder i branchen arbejder man på at udvikle meget avancerede måleværktøjer. Indtil da er vores pointe, at alle der arbejder med adfærdsændring, allerede kan effektmåle.
En effektmåling behøver ikke være mere kompliceret end følgende:
Se på situationen i teamet. Hvad synes de enkelte om samarbejdet?
- Trives de?
- Er de gode til at kommunikere med hinanden?
- Kan de håndtere opgaverne?
- Opstår der konflikter?
- Hvor tilfredse er de med arbejdspladsen?
Få skræddersyet et teambuilding-arrangement efter jeres behov
- Evaluerer arrangementet
- Kunne alle se den faglige kobling til øvelserne?
- Lav en handlingsplan for, hvordan I vil opretholde ændringerne
Se på situationen i teamet igen
- Effekten skal være vedvarende, så vent til 3 måneder efter arrangementet
- Hvor meget har de flyttet sig?
Nu kan du se udviklingen. Hvad har I fået for pengene? Sådan en måling må jo være essentiel for, hvordan teamet trives og om det hele er umagen værd. Alle burde gøre sig umage med at tilbyde effektmålinger.
…men ingen gør det
Carsten Brandt er formand i Brancheforeningen for Teambuilding og Ledertræning. På baggrund af mere end 40 års erfaring i branchen estimerer han, at det kun er lidt under 5% af branchen der tilbyder et reelt måleværktøj.
Kun få bureauer prøver altså på at påvise effekten af deres arbejde med en konkret måling – sandsynligvis fordi der ikke er en efterspørgsel. Man kan undre sig over hvorfor. Svaret er, at ingen ved, hvor vigtig effektmålingen er.
HR-afdelingerne ved ikke, at bureauerne kan tilbyde effektmålinger. Derfor beder de ikke om det. Omvendt tilbyder bureauerne det ikke, fordi HR-afdelingerne ikke efterspørger det. Sådan kører det i ring.
De fleste topledere ved ikke, at de kan kræve det. Man kan rent faktisk stille krav til teambuilding-bureauerne om, at de skal lave en måling a la den, vi lige skitserede ovenover.
Vi foreslår, at man fortæller HR om behovet for ROI og præsenterer en idé til effektmåling. Så kan HR enten selv udarbejde den, eller bureauerne gøre det for dem – man kan jo lave en ROI-beregning for at finde frem til, hvad der bedst kan betale sig 😉
Først skal man dog finde ud af, hvad der er brug for. Her er vores råd:
Start med en forventningsafstemning. Savner medarbejderne i din virksomhed et fagligt input? Gå efter adfærdsændring. Stil krav til jeres teambuilding-bureau. Bed om en effektmåling.
Konklusion: Bed altid om en effektmåling, når I vil ændre adfærd
Her er vejen til vores pointe i korte træk:
- ROI er et godt værktøj til beslutningstagning
- Ingen beregner ROI på teambuilding, fordi de ofte ser det som underholdning
- Teambuilding-deltagere savner ofte en faglig kobling til øvelserne
- Man kan designe teambuilding-forløb der har til formål at ændre adfærd
- Adfærdsændring kan effektmåles – får man det ønskede faglige løft?
- Du bør altid bede om en effektmåling, når I vil se en udvikling i teamet
Man kan selvfølgelig anskue teambuilding på mange måder – det behøves langt fra altid at skulle være målbart. Nogle gange er formålet at have det sjovt og styrke fællesskabet.
Måske bruger I teambuilding til det sjove og konsulentbureauer til det svære. Måske er I allerede opmærksomme på faglighed og har brugt effektmålinger i flere år?
Hvordan bruger du teambuilding? Hvad er dine erfaringer med det? Slut dig til os i kommentarfeltet herunder blogindlægget.
Tak fordi du læste med. Vi håber, I kommer i mål med jeres fremtidige teambuilding!
Læs hele artiklen og flere inspirerende guides på Kursusbloggen, her.