Ny analyse viser vejen for konferencecentre
Danske Konferencecentre står bag en ny omfattende analyse af det danske mødemarked i samarbejde med MyResearch. 639 mødebookere har deltaget i undersøgelsen og evalueret 75 danske konferencecentre.
Ifølge analysen har Søhuset Konferencecenter de mest tilfredse gæster, MBK i København de bedste lokaler, Konventum i Nordsjælland de bedste tekniske faciliteter, Hindsgavl på Fyn den bedste mad, Bernstorff Slot nord for København den bedste beliggenhed, og Kragerup Gods på Sjælland er bedst til at tilbyde unikke oplevelser.
Det er sin sag som mødebooker at vælge rigtigt blandt Danmarks mange indbydende konferencecentre. Og det kan være sin sag for konferencestederne at vide, hvad mødebookerne vægter højest, når de skal vælge stedet for virksomhedens næste møde eller konference.
639 mødebookere bedømmer 75 konferencesteder
Undersøgelsen er baseret på svar fra 639 mødebookere, der har bedømt 75 konferencecentre rundt om i landet. Mødebookerne blev bedt om at rangere 18 forskellige udsagn alt efter, hvilket forhold, der er vigtigst for dem.
“Vi mener, at analysen er et værdifuldt udviklingsværktøj for vores partnere. 639 mødebookere fra hele landet har bedømt 63 af vores partnere sammenholdt med 12 konferencesteder, som ikke er med i partnerkredsen. Desuden har mødebookerne fortalt os, hvad der er vigtigst for dem, når de booker et møde eller en konference,” siger direktør i Danske Konferencecentre, Marlene H. Sylvester-Hvid.
Ny og velfungerende teknik er vigtigst
Analysen afslører blandt andet, at mødebookernes absolut højest prioriterede valgkriterium er, “At teknikken fungerer upåklageligt”. Hele 96 pct. tillægger dette stor betydning, hvoraf 75 pct. tillægger det endog meget stor betydning. På andenpladsen kommer beliggenheden, og tredjevigtigst er “Personlig kontakt og tillid”, som 89 pct. tillægger stor betydning i modsætning til “Mulighed(en) for at booke direkte på hjemmesiden”, som ligger langt nede på listen over valgkriterier.
Cirka to tredjedel af mødebookerne mener, at “Kompetent sparring omkring din planlægning” har stor betydning, og det er et godt eksempel på, hvad konferencestederne kan bruge analysen til, mener Marlene H. Sylvester-Hvid.
“Det er jo et område, man kan arbejde med, og når så mange af mødebookerne svarer, at det har stor betydning, kan det betale sig at arbejde med det. Det er i øvrigt også viden, vi har fra vores workshops ”Marlene & Monopolet”, hvor vi sætter mødebookerne sammen med vores partnere”, siger hun.
Mødelokalernes standard scorer også højt, så det er de fysiske rammer, teknik og service, der er de vigtigste kriterier, hvorimod maden ikke nødvendigvis behøver at være økologisk, idet der kun er 3 pct., der tillægger økologi ”Meget stor betydning”.
Ikke-partner har det stærkeste image
Det er én af de 12 ikke-partnere i analysen, nemlig Comwell Borupgaard, der kommer ud med det stærkeste image blandt konferencestederne. Dette er værdifuld viden for foreningens medlemmer, da mange blandt andet har Comwell som deres største konkurrent, og nu kan sammenligne sig med andre i branchen.
Analysen bliver et årligt tilbagevendende tilbud til partnere hos os i Danske Konferencecentre.
Kontakt os for booking og sparring omkring dit næste arrangement.