KATEGORI: Inspiration

Sådan vælger du den bedste bordopstilling

5. July 2018
Ditte Rønne Jakobsen

Når du har fundet det bedste sted at afholde jeres næste kursus, konference eller møde, er næste vigtige step af vurdere, hvordan deltagerne skal placeres. Rigtig mange negligerer dette punkt i planlægningen, men når der bruges ressourcer på at kommunikere noget, så bør det være mindst lige så væsentlig at vurdere, hvordan deltagerne skal sidde for at få mest muligt ud af kommunikationen. HUSET i Middelfart giver deres bud på fordele og ulemper ved 6 forskellige bordopstillinger. 

I HUSET Middelfart har de over 40 års erfaring i at drive møde-, kursus- og konferencevirksomhed, så de kender vigtigheden af at vælge den rette bordopstilling. De forklarer, at det første du bør overveje, når du skal vælge bordopstilling er: Har deltagerne overhovedet behov for borde – eller kan de nøje med stole?

Fordelen ved at vælge en opstilling med borde er bl.a., at deltagerne nemmere kan tage notater og har mulighed for at indtage mad og drikke, mens de sidder ved bordet. Ulempen kan derimod være, at rummets kapacitet mindskes, så snart der også skal gøres plads til borde.

De har formuleret 3 ting, du skal overveje inden du vælger bordopstilling til et møde:

  1. Arrangementets formål og indhold
  2. Antallet af deltagere
  3. Lokalets størrelse og form

I HUSET Middelfart har de i samarbejde med deres erfarne teknikere udvalgt seks forskellige bordopstillinger, som hver især har deres fordele – og ulemper.

1. U-bord

Denne bordopstilling er ofte den mes optimale, hvis formålet med mødet er, at deltagerne både skal lytte og interagerer med underviseren/taleren.

Fordele ved opstillingen:

  • Deltagerne har alle mulighed for at se og blive set af undervisere/taleren
  • Interaktionen mellem deltagerne er mulig, da flere sidder med ansigterne mod hinanden.
  • God mulighed for at demonstrere eller vise fx produkter på pladsen i midten af hesteskoen.

Ulemper ved opstillingen:

  • Rummets kapacitet udnyttes ikke, pga. ”spildpladsen” i midten af hesteskoen.
  • Deltagernes tasker/bagage kan komme til at ligge i vejen i gangarealet bag ved bordene.

2. Gruppeborde

Dette er uden tvivl opstillingen, du skal vælge, hvis du ønsker, at deltagerne skal interagere mere med hinanden end med taleren/underviseren.

Fordele ved opstillingen:

  • Interaktionen mellem deltagerne optimeres, da de sidder med ansigterne mod hinanden.
  • Den gør det muligt for deltagerne at arbejde sammen to og to eller i mindre grupper.

Ulemper ved opstillingen:

  • Flere af deltagere vender ikke naturligt ansigtet mod underviseren/taleren
  • Rummets kapacitet reduceres i forhold til flere af de øvrige , da der skal være plads til bordene – og plads rundt om bordene til, at deltagerne kan komme ind og ud.

3. Skoleborde

Opstillingen minder om det, du sikkert kender fra din skoletid. Her er bordene placeret i lige rækker, og deltagernes stole placeret så alle vender ansigtet samme retning. Dette gør opstillingen optimal i forbindelse med kurser og anden undervisning, hvor deltagerne har behov for at skrive noter – eller have bøger eller en computer foran sig.

Fordele ved opstillingen:

  • Alle deltagere vender ansigtet mod underviseren/taleren
  • Deltagerne forstyrres minimalt af de øvrige deltagere

Ulemper ved opstillingen:

  • Interaktionen mellem deltagerne minimeres, da de ikke sidder med ansigterne mod hinanden.
  • Rummets kapacitet reduceres i forhold til fx rækker på langs, da der kun er stole på den ene side af bordene.
  • Deltagernes tasker/bagage kan komme til at ligge i vejen i gangarealet bag ved bordene.

4. Rækker på langs

Denne bordopstilling benyttes ofte, når både taler/underviser og deltagerne skal interagere. Den er ofte brugt i forbindelse med møder, hvor der indgår mad og drikke under selve oplægget.

Hvis I er mange deltagere, men samtidig har behov for borde, så er denne opstilling den mest optimale i forhold til udnyttelse af rummets kapacitet.

Fordele ved opstillingen:

  • Alle deltagere kan nemt vende ansigtet mod underviseren/taleren
  • Interaktionen mellem deltagerne optimeres, da de sidder med ansigterne mod hinanden.
  • Rummets kapacitet optimeres i forhold til fx skoleborde, da der er stole på begge sider af bordene

Ulemper ved opstillingen:

  • Deltagernes tasker/bagage kan komme til at ligge i vejen i gangarealet bag ved bordene.
  • Der skal være plads på begge sider af bordet, så deltagerne kan komme ind og ud.

5. Sildeben

Her har deltagerne godt udsyn til lærredet og underviseren/taleren, da de alle vender ansigtet mod præsentationen.

Fordele ved opstillingen:

  • Alle deltagere har godt udsyn mod underviseren/taleren og lærredet
  • Deltagerne forstyrres minimalt af de øvrige deltagere

Ulemper ved opstillingen:

  • Interaktionen mellem deltagerne er mulig, men opstillingen er ikke optimal til dette formål.
  • Rummets kapacitet reduceres i forhold til fx rækker på langs, da der kun er stole på den ene side af bordene.
  • Deltagernes tasker/bagage kan komme til at ligge i vejen i gangarealet bag ved bordene.

  

6. Biograf/stolerækker

Denne opstilling er oplagt, hvis der er mange deltagere, som skal lytte eller se på en taler eller præsentation – som i biografen eller til et foredrag. Denne opstilling bør primært vælges i forbindelse med kortere oplæg, da variationen i siddepositioner ikke er særlig stor, og deltagerne derfor hurtigt kommer til at sidde uroligt.

Herudover er deltagernes mulighed for at skrive notater og snakke med hinanden minimal, hvilket bør tages med i overvejelserne, hvis denne opstilling vælges.

Fordele ved opstillingen:

  • Alle deltagerne kigger samme vej
  • Størst mulig udnyttelse af rummets kapacitet

Ulemper ved opstillingen:

  • Deltagerne har svært ved at skrive notater, da der ikke er nogle borde
  • Interaktionen mellem deltagerne minimeres, da de ikke sidder med ansigterne mod hinanden.
  • Deltagerne sidder meget tæt og er nødt til at forstyrre de deltagere i stolerækken, når de skal ind og ud.
  • Der er ikke mulighed for at deltagerne spiser eller drikker ved deres plads.

Du kan læse mere om HUSET i Middelfart her og du er velkommen til at kontakte os hos Danske Konferencecentre for mere information.

 
INDHENT TILBUD TIL DIT NÆSTE ARRANGEMENT? – UDFYLD FORMULAREN, SÅ KONTAKTER VI DIG