Slip for julestressen og hold ferie med 7 gode råd

18. december 2018
Ditte Rønne Jakobsen

Julegaver, mails og to-do lister med alt dét, du skal nå den sidste uge. I julemåneden glemmer vi tit os selv, så vi har samlet 7 forskellige tips til, hvordan du skruer ned for julestressen i din juleferie.

 

  1. Sov længe og tænk positivt

Bliv liggende i sengen i 15 minutter eller mere og tænk over alt det, som du er taknemmelig for. Tænk over de positive ting, som ferien og dagen byder på. At tænke positivt som det første, når du vågner, vil give god energi og ro.

  1. Undgå den årlige forkølelse og influenza

Når du stresser, er du mere modtagelig for sygdomme. Tag vinterforkølelsen i opløbet ved at spise masser af frugt og grønsager imellem julefrokosterne. Kom af med decembers ophobede stresshormoner med daglig motion og frisk luft. Dagslys og frisk luft løfter energien og humøret og får dig desuden til at sove bedre om natten.

  1. Gear ned

Juleaften er julens klimaks, og i stedet for at fortsætte i femte gear så prøv at overgive dig til sofaen med en god film og lidt sunde snacks – og måske en gåtur inden aftensmaden. Spis rester til aftensmad, hyg dig med familien og nyd en bog med god samvittighed.

  1. Hjerternes fest

Glæde kommer indefra, så prøv at glemme glansbilledet af den perfekte jul, og læg en plan, der er realistisk både i forhold til tid og penge. Den bedste jul er den, hvor du har overskud til at være glad og givende – med en god plan i baghånden.

  1. Sæt smag på maden

Sæt smag på maden med nogle af julens lækre krydderier som kanel, nelliker, kardemomme og anis, der udover at smage godt indeholder antioxidanter og vitaminer, der styrker immunforsvaret og beskytter mod vinterens forkølelser.

  1. Lav hjemme-spa

Fyld badekarret med vand eller lav et lækkert fodbad i en lille balje. Nyd det varme vand, træk vejret og sæt din yndlingsmusik på eller nyd stilheden. Ansigtsolie er det perfekte våben mod tør vinterhud. Argan- eller mandelolie er f.eks. en effektiv og billig måde at forkæle sig selv og holde huden smuk på.

  1. Succes med nytårsforsættet

Der er under 2 uger tilbage af år 2018, så det er en god lejlighed til at tænke over, hvad du gerne vil opnå eller opleve i år 2019. Dit nytårsforsæt behøver ikke være en stor mundfuld som at løbe et maraton til sommer – det kan sagtens være små delmål eller ønsker. Se det som en gave til dig selv, gør det lystfyldt og sørg for, at de er realistiske. Det er helt OK, at ønske flere gåture i naturen, en time om ugen til alene-tid eller at være en bedre kollega ved at spørge mere ind til det personlige – og netop undgå stress på arbejdet.

God jul og godt nytår! Bestil dine møder i 2019 nu hos Danske Konferencecentre og undgå stress med fuldt bookede datoer 😊

 

Kilde: ALT for Damerne.

 
VIL DU KONTAKTES? – DET ER HELT UFORPLIGTENDE & NEMT