Konferencecentre kommer kunderne i forkøbet med fokus på bæredygtighed og madspild

16. september 2019
Ditte Rønne Jakobsen

I sidste uge bragte Berlingske en artikel om bæredygtighed i mødebranchen og de flotte miljøvenlige initiativer Danske Konferencecentre´s partnere, Pharmakon, Rungstedgaard og Konventum, har taget de seneste år.

Danske hoteller og konferencecentre har for alvor kastet sig ind i kampen for klima, bæredygtighed og mindre madspild. Det gælder både de enkelte mødesteder og sammenslutningen Danske Konferencecentre, hvor flere end 100 af dem er partnere. Det hele er drevet af lige dele sund fornuft, økonomi og en klar forventning om, at kunderne snart vil stille formelle krav om bæredygtighed og miljørigtig drift.

Der skal ikke mangle noget. Det har altid været god latin på landets hoteller og konferencecentre. Forplejningen skal god og rigelig, buffeten skal bugne, lokalerne skal holdes rene og tempererede, teknologien skal være i orden. Og så videre.

Møder har miljøkonsekvenser

Det kræver alt sammen energi og ressourcer, eller som direktør hos Pharmakon Konferencecenter i Hillerød, Lene Schade Poulsen, udtrykker det:

“Vi tror på, at mennesker skal mødes. Og de møder har miljømæssige konsekvenser.”

Sådan er det stadig. Men nye emner er lige så stille ved at snige sig ind på listen over kundernes krav og forventninger til konferencecentrene. Nemlig hensyn til bæredygtighed, klimapåvirkning, økologi, madspild og miljøbelastning.

“Vi oplever det ikke som et egentligt krav fra kunderne endnu, men der er ingen tvivl om, at det kommer. Vi forventer også, at vores samarbejdskontrakter med de større virksomheder, som bruger os fast, inden længe vil indeholde konkrete krav om bæredygtighed, miljø- og klimahensyn,” fortæller Lene Schade Poulsen.

Hos Pharmakon er de gået i køkkenet. Her har alle medarbejdere, 19 i alt, snart været igennem et efteruddannelsesforløb på Hotel- og Restaurantskolen, hvor der blandt andet er fokus på at øge brugen af økologiske råvarer, mindske madspild og bruge mindre kød.

Hvornår er man bæredygtig?

Hos Danske Konferencecentre, en sammenslutning af flere end 100 af Danmarks bedste møde- og konferencecentre, bekræfter direktør Marlene H. Sylvester-Hvid tendensen:

“I takt med den stigende fokus på bæredygtighed og klima i samfundet som helhed vil der uden tvivl blive stillet konkrete krav til konferencecentrene. Og vi ser rigtig mange af vores partnere, der allerede nu, ligesom Pharmakon, tager gode, individuelle initiativer for eksempel omkring madspild,” forklarer hun.

Én af udfordringerne er imidlertid, ifølge Marlene H. Sylvester Hvid, at der ikke findes en dansk standard for bæredygtighed at arbejde efter og forholde sig til.

“Det betyder dels, at konferencestederne ikke har konkrete og generelle målsætninger at arbejde efter, dels at vi har svært ved at henvise kunder, der efterspørger et bæredygtigt mødested, for hvad er det helt præcist? Hvornår er man bæredygtig,” spørger hun.

Dansk standard for bæredygtighed på vej

Derfor arbejder Danske Konferencecentre, der udover at booke møder og konferencer også faciliterer kurser og netværk for partnerne, nu på at udvikle en standard for bæredygtighed. Første skridt bliver en Master Class, som skal afholdes i løbet af efteråret- læs mere her.

“Vi har allerede en fælles kvalitetsstandard, som vores partnere skal leve op til. Nu udvikler vi et kodeks for bæredygtighed med en række parametre, som både konferencestederne og deres kunder kan forholde sig til. Det giver rigtig god mening, at vi som branchesammenslutning er proaktive sammen med vores partnere, så den bæredygtige udvikling bliver drevet af frivillighed og fællesskab i stedet for af lovgivning og enkeltstående initiativer,” mener Marlene H. Sylvester-Hvid.

Kundernes krav er en væsentlig drivkraft i konferencecentrenes bæredygtige udvikling. Men økonomiske og interne hensyn bidrager også til at hjælpe omstillingen på vej, fortæller Lene Schade Poulsen fra Pharmakon.

Gynger og karruseller

“Vi gør det selvfølgelig for at være på forkant med kundernes krav, men vi får meget mere ud af det end det. Det giver en enorm energi og stolthed blandt medarbejderene at udvikle sig selv og vores arbejdsplads på den måde og samtidig gøre noget godt for miljø, klima og kunder,” fortæller hun.

Og så er der økonomien. Mens andelen af økologiske råvarer, og dermed udgifterne, stiger i køkkenet hos Pharmakon, så trækker mindre madspild i den anden retning. Man tjener så at sige ind på gyngerne, hvad man mister på karrusellerne.

“De økologiske råvarer er selvfølgelig dyrere, men vi udnytter dem også bedre. Vi bruger kernerne fra melonerne til at lave sorbet, gulerodsskrællerne til at lave marmelade og så videre. Vi laver små anretninger på buffeten i stedet for store fade og bruger mindre tallerkener for at nudge vores gæster til at tage lidt mindre mad ad gangen, så der ikke bliver så meget til overs. Samtidig måler og analyserer vi minutiøst de rester, der trods alt går tilbage til køkkenet og tilpasser vores serveringer efter det,” forklarer Lene Schade Poulsen.

Internationalt certifikat til danske konferencecentre

Rungstedgaard mærker man også det stigende fokus på bæredygtighed – både blandt kunder, konkurrenter og medarbejdere:

“Vi arbejder med bæredygtighed, økologi og miljø på mange fronter, fordi det betyder virkelig meget for vores medarbejdere som går meget op i, at vi er en socialt ansvarlig virksomhed. Vi oplever samtidig, at flere og flere af vores kunder, både virksomheder og private, stiller krav til at vi kan dokumentere vores indsats for klima og bæredygtighed” fortæller Stine Gregersen Kold, der er hoteldirektør på Rungstedgaard.

Netop dokumentationen er altså det, Danske Konferencecentre arbejder på at hjælpe partnerne med. Rungstedgaard er dog én af de partnere, der allerede har fået papir på indsatsen. Tidligere i år blev Danske Konferencecentre og en stor del af partnerne, heriblandt Rungstedgaard, medlemmer af den internationale sammenslutning af konferencecentre, IACC, der har udviklet den såkaldte Green Star-certificering, et kodeks for bæredygtighed. Her har Rungstedgaard fået guld-status sammen med Konventum i Helsingør.

“Vi er stolte over certificeringen og oven i købet at opnå guldstatus. Det viser, at vores indsats for at skabe en mere bæredygtig oplevelse ikke kun resonerer med vores danske kunder, men også bliver anerkendt på et internationalt plan,” siger konferencechef på Konventum, Gitte Winberg.

For hende er det tydeligt, at bæredygtighed er et vigtigt emne, især for internationale virksomheder.

“Vi oplever i stigende grad et behov fra vores internationale kunder om at kunne tage et bæredygtigt valg. Her hjælper et certifikat som Green Star os med at tydeliggøre den høje standard, vi opretholder, når det drejer sig om at drive bæredygtige konferencer,” fortæller hun.

Konventum er for eksempel drevet på 100 procent grøn strøm fra danske havvindmøller, og konferencecentrets 22.000 kvadratmeter er ved at blive renoveret med fokus på bæredygtig drift.

International workshop om fremtidens konferencer

Den 31. oktober kommer direktøren for den internationale sammenslutning bag Green Star-certificeringen, Mark Cooper fra IACC, til Danmark for at afholde en workshop om fremtidens møder og konferencer. Baggrunden er blandt andet den seneste udgave af IACC’s årlige undersøgelse, “Meeting Room of the Future”. Undersøgelsen kortlægger trends og tendenser i den internationale mødeindustri, herunder kundernes krav og forventninger til konferencecentrene.

Ifølge 2019-undersøgelsen vil bæredygtighed i løbet af de kommende fem år blive en af de vigtigste prioriteringer for mødebookere og -arrangører. Hele 62 procent af deltagerne i undersøgelsen sagde eksempelvis, at de ser på, hvordan konferencecentre håndterer madspild og -affald, før de foretager en booking.

Konkurrenter gør hinanden bedre

Marlene H. Sylvester-Hvid fra Danske Konferencecentre fortæller, at sammenslutningens vigtigste opgave netop er at sikre inspiration og erfaringsudveksling mellem partnerne via workshops og netværk. Dermed kan branchen i fællesskab udvikle sig og blive endnu bedre til at imødekomme kundernes krav om alt fra bæredygtighed til mindeværdige oplevelser på møder og konferencer.

“Vi vejleder og rådgiver virksomhedernes mødebookere, så de finder det optimale konferencecenter til deres specifikke arrangement og behov. Samtidig gør vi rigtig meget for at sikre, at vores partnere får mulighed for at udveksle erfaringer og best practises med hinanden. Man skulle måske tro, at det er svært, fordi de jo også til en vis grad konkurrerer om de samme kunder, men vi oplever en enorm lyst og vilje til at lære af hinanden og hjælpe hinanden,” fortæller hun.

Læs mere om Danske Konferencecentre her og de enkelte partnere på dkbs.dk.

 
VIL DU KONTAKTES? – DET ER HELT UFORPLIGTENDE & NEMT