KATEGORI: Partnernyheder

Hoteller skal investere mere i fremtidens faglærte receptionister

21. August 2020
Ditte Rønne Jakobsen

Mange ville nok tro, at lækre hotelværelser og en stor morgenbuffet lokker hotelgæster tilbage, men ifølge receptionschefen på KOMPAS Hotel Aalborg handler det i langt højere grad om god og uforglemmelig service. Derfor skal hotelbranchen have endnu mere fokus på god service og gerne i form af flere faglærte receptionister.

Med cirka 1.000 hoteller, kroer og konferencecentre i Danmark og 18.700 beskæftigede i hotelbranchen var der if. Danmarks Statistik pr. 1. oktober 2019 kun 231 receptionistelever under uddannelse i Denmark. Selvom det er en procentvis stor stigning fra blot 133 elever tilbage i 2010, er det stadig kun i gennemsnit hvert fjerde hotel, kro eller konferencecenter, der har en elev i oplæring i receptionen.

Det vil Aalborg-hotellet, KOMPAS Hotel Aalborg, gerne lave om på, både for at fremtidssikre hotellets videns- og serviceniveau, men også for at bidrage til regeringens vækstmål for turismen i Danmark, hvor vi frem mod 2025 bl.a. skal vokse med en tredjedel på overnatninger samt arbejde målrettet på at yde den bedste service.

Derfor har de netop fået en ny receptionistelev på hotellet, Sarah Kofod Nielsen, og for hende er det en drøm, som går i opfyldelse:

– Siden jeg holdt min konfirmation på et hotel tilbage i 7. klasse, har jeg syntes, at hotelbranchen er mega spændende. Den fanger mig, fordi jeg gerne vil hjælpe mennesker og kan lide at yde en god service. Jeg undersøgte mulighederne inden for hoteluddannelser, og valget faldt på receptionist.

På KOMPAS Hotel Aalborg står receptionschef Brian Kobbersmed som mester for hotellets nye receptionistelev. Han blev selv uddannet i 2015 og glæder sig til at kunne give sin viden videre til næste generation:

– Når vi tager en elev ind, er vi med til at forme og præge medarbejderen til huset her, samtidig med at vi får friske øjne på vores vante rutiner. Med en faglært receptionist får du en anden kvalitet og en medarbejder med langt dybere indsigt i branchens struktur og praksis.

Tilbage bag skranken glæder den nye receptionistelev sig til at lære en masse nyt:

– Det bliver spændende at være en del af dette specifikke hotel, som stikker ud i mængden, fordi det er non-profit. Derudover glæder jeg mig også til at lære vores gæster at kende, især dem, som bor her ofte. Det signalerer nærvær, hvilket for mig er kernen i god service, slutter Sarah Kofod Nielsen.

Kompas Hotel Aalborg er et af byens ældste og mest benyttede hoteller. Det blev oprindeligt grundlagt som sømandshjem i 1905 og er et 100 % non-profit hotel, hvor al overskuddet fra hoteldriften går ubeskåret til socialt velfærdsarbejde i det maritime Danmark.

Læs mere om mødefaciliteterne på Kompas Hotel Aalborg her.

Kontakt os hos Danske Konferencecentre for rådgivning om dit næste mødested.

 
INDHENT TILBUD TIL DIT NÆSTE ARRANGEMENT? – UDFYLD FORMULAREN, SÅ KONTAKTER VI DIG